Berlin top


Hallo daar,

Ik weet het is al eventjes geleden maar er is hier zoveel gebeurt. Ik heb broekjes zelf gemaakt voor de zoon (simpele jogging broeken zelf getekend) en voor mezelf een kleedje (de kyoto jurk waar ik later meer over vertel) en dan de berlin top en op mijn to do lijstje staan nu nog 6! dalton broekjes voor kindjes die binnenkort geboren worden en helaas ook 2 abbiekes kruippakjes in maatje 44 en 46/48 voor een te vroeg geboren babytje van de buren.
I know that it has been a while. But there are a lot of things that happened. I will tell you about the berlin top that I made.

Nu eerst over de Berlin top. Wel ik moet zeggen het patroon leek mij nogal breed, en als je al iets breder bent dan is dat geen goed idee om een zak over je kop te trekken. Maar de neklijn vond ik echt wel leuk met die boothals. Daarom heb ik goed op het patroon opgemeten en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was…normaal volgens de planning moest ik een 46/48 nemen…maar ik zag al dat dit niet goed kwam. Met het op te meten rond de buste kwam ik uit eindelijk uit op maatje 40/42! wow zo smal…maar omdat ik nogal brede bovenarmen heb paste ik het hele patroon aan, ook door de stof die ik geing gebruiken waren er een paar kleine dingen die anders moesten.
I thought that the pattern was a little bit to big so when I messured the pattern I could make a size 42. So I altered somme parts of the top.

  • Ik tekende de mouwen in maat 46
    The sleeves are size 46
  • Ik tekende het bovenste stukje van de top in maar 46
    The top part is size 46
  • Ik tekende aan het bovenste stukje de onderkant van de top.
    The bottom part is glued to the top part
  • Aan de buik tekende ik maat 42, aan de armen maat 46. De overgang in de oksel maakte ik zonder enige lijn te volgen.
    At the belly I took size 42 and made it loosely come to a size 46 in the sleeves.

Het resultaat was dat ik een top uit 4 stukken kreeg die zeer snel aan elkaar te zetten waren. En het resultaat mag er wel zijn vind ik. De volgende keer maak ik de mouwen iets korter en de top van onder iets langer…niet veel een cm of 2 is al genoeg. Ik werkte nu met een zoom van 4 aan de mouwen en een zoom van 2 van onder uit eindelijk. En misschien dat ik zelfs de volgende keer nog iets smaller neem naar onder toe, aan de buste is 42 perfect maar op de buik mag het nog iets smaller voor mij.
The result are 4 pieces who are simply put together. Next time I make the sleeves shorter and the bottom longer.

Het is een perfecte trui geworden om thuis me rond te lopen, net iets anders als de andere en heel handig doordat je de mouwen niet steeds omhoog moet doen tijdens het werken.
Now it is the perfect top to work in the house.

Groetjes
Debora

You're opinion

